måndag 15 september 2008

på en allvarligare not

i dagens upsala nya tidning skriver ett antal politiker på vänsterkanten en debattartikel om lissabonfördraget och att euron snart är ett svenskt faktum.

jag blir alltid lika uppgiven varje gång jag läser om detta. jag undrar var debatten är? men det är bara att inse. regering och riksdag vill inte debatteri denna fråga. man vill inte höra vad folket tycker. man vill bara visa sig samarbetsvillig och niga inför de höga statsråden i eu-klubben, därför tiger man ihjäl frågan i ett land vars demokrati jag alltid haft förtroende för.

jag antar att euroomröstningen lät de höga politikerna förstå att svenskarna inte kan anförtros ta svåra beslut. de vet ju helt enkelt inte sitt eget bästa...


urklipp från debattartikeln:

”Den 14 september 2003 röstade svenska folket med stor majoritet nej till svenskt deltagande i EU:s valutaunion EMU. Det har nu gått fem år sedan dess. EMU-anhängarnas farhågor om en svag ekonomisk utveckling har kommit på skam. Vår valuta har i stället varit en styrka för Sverige i den globala ekonomin.


Trots folkomröstningens resultat, och trots att utvecklingen efter folkomröstningen på intet vis frambringat några nya argument för att Sverige skulle överge kronan, föreslår regeringen att riksdagen ska ratificera Lissabonfördraget. Detta innehåller krav på medlemsländerna att införa ­euron som valuta, i strid med beslutet i folkomröstningen för fem år sedan.”

Peter Gustafsson (s) m fl.

för att se artikeln i sin helhet, klicka här:

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=2-AV_ID=799304,00.html?from=sectionlinks2

en låt som känns passande en dag som denna är fattarus min klocka går efter, mitt absoluta favoritspår från deras två år gamla mina drömmars stad.

”vi har blivit förda bakom ljuset även i det här landet. man ser längre ingen skillnad mellan moderater och sossar och vad de än strider för, strider det mot hur jag är fostrad…”

en pik mot partiernas ”catch all”-taktik som gör att de alla går mot mitten i syfte att fånga så många väljare som möjligt, istället för att rikta in sin politik på de grupper som skapat dem och vars väljarstöd gett dem den politiska plattform de idag står på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej gumman, har en polare som skriver en blogg som du kanske gillar lika mkt som jag, han uppdaterar inte allt för ofta men han skriver förbannat bra! Luv
http://christophers.blogg.se/