måndag 29 september 2008

breaks to make your wallet lean

samplinginslagen i mitt förra inlägg påminde mig om det fantastiskt roliga i att hitta och mixa breaks.

breaks är en företeelse som tagit upp en stor plats i mitt hjärta under de senaste åren, mycket tack vare marcüss mäster diskjockey.

breaks går ut på att man letar upp soullåtar och artister som ens bästa hiphopartister samplat från (eller hittar hiphop låtar som samlat ens favoritsoul, om man är lagd åt det hållet). sen letar man helt sonika upp de olika versionerna av låtarna och jämför... simple as that!

en sida där man kan leta upp denna fakta är the breaks.
testa, det är sjukt kul!

http://www.the-breaks.com/

några av mina absoluta favorit breaks:



archie bell & the drells - tighten up
vs
digable planets - where i'm from


---------------------------------------------------

brothers johnson - strawberry letter # 23

vs

das efx- what goes around

----------------------------------------------------

trammps - rubber band

vs

the game feat. 50 cent - hate it or love it

----------------------------------------------------

hacienda brothers - cowboys to girls

vs
big noyd - shoot 'em up (bang bang) pt. 1
----------------------------------------------------

gabor szabo - san franciscan nights

vs
people under the stairs - san fransisco knights



för att tala om något annat än breaks har jag just upptäckt en helt fantastisk grupp vid namn cymande. känn wiben av lite blaxploitation möter jamaica.

you besta know it's bound to be good

willy's headache är min topplåt:

Inga kommentarer: