söndag 14 september 2008

efterrätt med vuxenpoäng

igår hade jag celebert i form av amanda och andreas. ni förstår ju att det är bara är till att bju på storkalas när så underbara gäster rest ända från högdalen. ville dessutom passa på att samla vuxenpoäng genom att servera en efterrätt som inte enbart bestod av big pack. supén avslutades därför med en cheese cake av egenkomponerat recept, som bakats med massa kärlek.

så här såg det ut:

(jag inser för övrigt att det inte riktigt är hc, herbally correct att garnera en efterätt med basilika, men allt för konsten...)

vegansk jordgubbscheesecake

botten:
10-12 digestivekex
0,7 dl smält margarin
1 msk råsocker

krossa digestivekexen och blanda dem med det smälta margarinet och råsockret. tryck ut i en pajform och grädda ca 8 min i 175 grader i mitten av ugnen. ställ i kyl eller frys för att svalna.

fyllning:
3 dl jordgubbar
5-6 msk citronsaft
2-3 msk råsocker
2 msk strösocker
200 gr creamy spread original, tofuline
2 dl go green visp, eller liknande.

mixa jordgubbarna med råsockret och citronsaften. mixa sedan med cream cheesen och sojavispen.

häll fyllningen i pajbotten och grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader ca 45 min.

ställ i frysen några timmar innan servering.
garnera med några jordgubbar.

voilá!

(vill du göra denna i en icke-vegansk version är det bara att byta ut creamy spread mot philadelphiaost och go green vispen mot grädde.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej søde! Hvor er din blog fin, godt du smed et link til den på facebook. Glæder mig til at læse mere. Knus & kys fra Kirsten