måndag 13 oktober 2008

mixtapes

mixtape är skiten. då få format lockar fram en sådan samplarlusta och artistisk frihet är det inget annat än njutning att höra sina favoriter våga gå loss. superscis cutting down trees är det senaste i raden av mixtapes som förtjänar en kärleksförklaring från mitt håll. med saplingar från "i cut ya like lumber" från heltah skeltah och massa gött plock från deras, av mig utsedda till 2006 års bästa svenska: pinetrees on the pavement kalaset avslutas magnifikt på trädhuggartemat med monty pythons lumber jack song. härliga på din grinn med chords och organismen finns också med


ett annat minst sagt lysande exempel på fantastiska avslut kommer från organism 12 & dj larges tape garotta di ansjovis. där kommer avslutet i form av nationalteaterns sillstryparen från göteborg. favorit från den mixen är för övrigt hjulben aka. '93 beatet.

på tal om mixtape kan jag inte låta bli att nämna sväng och själ mixtape vol.1. om du någonsin får möjlighet att få tag på detta tape, säger jag bara som ison & fille: haffa!

och då sväng & själ producentteamet kommer på tal kan jag inte undgå tänka på format (som spelar på orange på fredag) vars underbara ep lugn oro de producerat. jag hörde format för första gången på just sväng & själ mixtape, detta på samma tape som jag för första gången stiftade bekantskap med robert valsingers musik. min enda fråga är: när kommer vol. 2??

Inga kommentarer: