torsdag 19 februari 2009

en sån där dag

Missade jag nåt i kalendern i morse?


Nej. Jag förstår inte.


Jag har tittat noga, men jag hittar verkligen inte var det står att detta är internationella hata-åsa-dagen. Blev avbruten 10 gånger på ett möte idag och gick därifrån med huvudvärk och utan större gehör för mina idéer. Fick sedan ingen kärlek från TV4 då jag snällt ringde och bad om ett klipp till ett kommande program.


På bussen på väg hem råkar jag, då jag ska släppa fram en kvinna som sitter bredvid mig, stöta till en dam med min höft, varfpå hennes kommentar med snorkig ton blir:

- Jag ska faktiskt också av, så du behöver inte trängas.


Jag blir alltid lika chockad, överrumplad och förvånad då folk lägger spydiga kommentarer till mig, i alla fall då jag är av uppfattningen att jag inte förtjänar dem. Istället för att säga något var jag tyst. Men när jag kom in genom dörren (alltså typ 30 min efter det hela utspelat sig) kom jag på vad jag borde ha sagt.

- Ursäkta mig, tanten, men jag är från norrland – these are child bearing hips. De är skapta såhär för att kunna avla fram många små arbetare. Det är heller ingen slup att mina bröst inte rymms i a-kupor, så ursäkta om de skuffas. Vid karga vintrar, då skörden varit mager ska dessa mata 10-12 barn. Ty det är tack vare oss uppe i norr, där människor hoppar av gymnasiet och skiter i högskolan för att istället satsa helhjärtat på familj, barn och skoteråkning som Sverige inte stagnerar. Det är tack vare vårt barnafödande som det här landet inte helt ligger på minus i populationsutveckling. Inte tack vare ert stockholmska barnafödande som tydligen kräver l0-15 latte i veckan per utspressad bebis på valfritt hippt kafé som kräver att man blockerar hela stället med specialvagnar med en liten vit cirkel på och slafsar omkring med ekologiskt odlade och rättvist pressade persikor.


Så ursäkta om min jättehöft stötte i dig, men det är denna jättehöft som kommer bära de barn som med sina skattepengar kommer betala vården för dig när du dreglar bort på ett ålderdomshem om 20 år. Utan norrland stannar Sverige!


Det. Hade jag velat säga till tanten. Istället satte jag mig ner igen, var tyst och tänkte att det var ju inte ens jag som skulle kliva av.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åsa, you´ve got them childbearing hips! Og vi kan lide det! /Kirsten
PS: I København er det ikke "alle hader Åsa-dag", bare så du ved det.

Anonym sa...

Hahaha, så jäkla bra skrivet! Du har verkligen talang! / Ida Maria

Anonym sa...

HAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHA