måndag 18 maj 2009

med hip hop på hjärnan

En Run DMC-kassett i en bandspelare och Format var fast. Året var 1988 och sedan dess är hiphop en stor del av hans liv. Format har de senaste 15 åren ständigt skapat och inspirerats av ny musik. Just nu är arbetet i full gång med ett mixtape som förhoppningsvis skapar mersmak för ett album.
– Sedan rullade det bara på med inspiration från Public Enemy, Mats Nileskärs radioprogram Rap Attack och YO! MTV Raps. De visade vägen.

En av Formats första vinyler var A Tribe Called Quest’s Peoples Instinctive Travels and the Paths of Rhtytm. Idag har han över 6000 plattor i sin samling. Skivor och ännu fler skivor täcker väggarna från golv till tak i hans lägenhet. Det känns som var jag än vänder mig i lägenheten tittar de stora vinylomslagen på mig. Följer mig med blicken. Lockar och pockar med grälla färger och poserande artister så att just deras vax ska få möta nålens skrap.
– Jag har så mycket skivor nu. Jag hinner knappt lyssna på alla. Man glömmer bort vilka man har, säger Format.
Vi går in i ännu ett rum med väggar fulla av skivor. En mixer trängs med en dator och annan inspelningsutrustning på ett litet skrivbord. Väggen bakom pryds av klistermärken från spelningar, musikgrupper och skivbolag. Sonen Ivan sitter med farmor i vardagsrummet. Han plinkar på en vit liten synt. I köket stänger vi dörren bakom oss. Ännu är det inte bara välljud sonen lärt sig skapa.

Format rappar, skriver texter och producerar samplingsbeklädda beats Musikskapandet började redan 1994.
– När jag började göra musik använde man sig av det som fanns hemma. Kastruller, bandspelare, perkussion, gitarr och skivspelare. När vi fick tillgång till en sampler i en fritidsgård började jag bygga beats på loopar som jag samplade.

Han har genom åren varit del av flera musikaliska konstellationer, men idag kör han främst solo. Formats senaste EP, Lugn oro producerades av teamet Sväng & själ. Då användes mycket samplingar och soundet kan beskrivas som jazzigt. Men med nya inspirationskällor har både stil och teknik utvecklats. Sång har blivit ett allt vanligare inslag i Formats musik och produktionerna luktar allt mer av reggae och dancehall.
– Eftersom jag samarbetar med många olika människor har jag lärt mig att anpassa min teknik över helt olika typer av musik. Jag kör ofta på reggae- eller dancehallriddims. Det har till viss del gjort att jag börjat sjunga mer.

På samma sätt som produktionerna utvecklats med åren har han även fått större finess på textskrivandet. Ett växande samhällsintresse har även genererat allt mer medvetna låtar.
– De första texterna jag skrev var väldigt enkla. Min första seriösa text på svenska skrev jag 1996. Det är versen jag lägger på Klockan är 666 med Mat åt far från skivan Jämna plågor.
Format jobbar i fabrik. Han beskriver sitt jobb som monotont. Enformigt. Ett jobb där man inte behöver tänka så mycket. Han kommer därför på de flesta av sina texter medan han står på arbetet. Arbetet i sig ser han även som en inspiration till textskrivande.
– Man ser strukturer i produktionen. Att allt handlar om vinst och tempo, inte om arbetarnas behov. Speciellt nu i tider av finanskris när många sparkas känner man sig utbytbar, som en maskin. Jag tänker mycket på det och det syns i texterna.
– Man kan säga att jag idag både lägger tyngd på det sociala och det samhällskritiska budskapet, sen finns det fortfarande plats för festtexter och partylåtar också.

"skål och gutår
mest för att åren går.
det är så hårt att vi ryser och gråa håren står.
de med anlag får, de ökas på år för år.
tonåringen blir vuxen, men åren består."

en säsång med polki från lugn oro epn.

För snart två år sedan blev Format pappa. En livsförändring som medfört ändrad inställning till tid och planering. Format medger att det uppstår konflikter om den tid han väljer att lägga på musiken, men i slutändan tycker han ändå det är värt den möda som krävs. Det som mest fått stryka på foten är umgänget med vänner utanför musiken.
– Jag träffar sällan vänner och bara hänger. Musikskapandet har blivit ett sätt att umgås. Samtidigt har jag träffat många intressanta människor genom musiken. Man möts i musiken och det är kul att jobba tillsammans med andra.

Just nu är arbetet i full gång med en mixtape som förhoppningsvis skapar mersmak för en skiva. Tapen heter Knuten näve krossar rak handflata och namnet är en direkt reaktion på den utveckling han tycker samhället är på väg.
– Jag tycker vi går mot ett hårdare samhällsklimat med Sverigedemokrater och växande främlingsfientlighet. Jag grubblar mycket och upprörs över sådant och sätter mina tankar på pränt.

Att ständigt utvecklas är en av Formats stora drivkrafter.
– Man vill ständigt överträffa sig själv, bli bättre och hitta nya sidor av sig själv. Jag sporras av ny musik som kommer ut. Det gör att strävan att bli bättre aldrig upphör.
En del spår på det nya tapet är redan inspelade och listan på gästinhopp lång.
– Förhoppningsvis släpps mixtapet någon gång under året, säger Format. Collabs på tapet är bland andra Storsien, Henry Bowers, Mächy, I Mosa, Elijah Guidance, Maria Saxofon, Keri och Manolo.

Redan nu finns smakprov på det kommande mixtapet på myspace.com/formataktabra. Hittills på producentlistan står Scorpio & Sting (Pleasure Beat), Emil Söderberg, Jonas Månsson (Majotunes AB), Dj Mat samt Format själv.

Aktuell med: Mixtapet Knuten näve krossar rak handflata. Släpps senare i år.

Är/Har varit medlem i: Mat åt far, Moder Jords Massiva, Äkta bra, Lugn Oro, Format & Storsien, Kollektiv kanalisering, De elaka bröderna, Öppenhjärna, Fraseri, Äppelhjärna, thu Freakz och Subversiv Skit.

Diskografi (Solo):

Helt sonika (1999)

Mörkljus (2002)

Lugn oro EP (2006)

Länk: www.myspace.com/formataktabra

Äldre verk

1 kommentar:

Anonym sa...

bra intervju. bickapp!!!