fredag 12 september 2008

metallica och andra härskare

förutom att det är yours truly's namnsdag händer även något annat mycket intresseväckande idag. metallica släpper nytt! som syster till ett passionerat fan kan jag inte annat än se fram emot denna händelse. en händelse som genom min bror annonserats sedan några månader tillbaka.

måste erkänna att jag inte var alltför lyrisk när st anger släpptes för fem år sedan, men det lilla jag sett hittills av recensioner på det nya materialet bådar gott. när jag läser att albumet skall vara "en flirt med fansen" blir jag nästan inte annat än glad. det kan vara gött att metallica låter som metallica...men men, mer om metallica och deras album, death magnetic kommer då jag faktiskt hört skapelsen.

var för övringt tvungen att bifoga nedstående lista om de amerikanska presidentkandidaternas top tio favoritlåtar. tycker inte annat än att det säger mer än lite om dem som personer och vår samtid.

Kandidaternas listor

JOHN McCAIN
1. Dancing Queen (ABBA)
2. Blue Bayou (Roy Orbison)
3. Take a Chance On Me (ABBA)
4. If We Make It Through December (Merle Haggard)
5. As Time Goes By (Dooley Wilson)
6. Good Vibrations (The Beach Boys)
7. What A Wonderful World (Louis Armstrong)
8. I’ve Got You Under My Skin (Frank Sinatra)
9. Sweet Caroline (Neil Diamond)
10. Smoke Gets In Your Eyes (The Platters)

BARACK OBAMA
1. Ready or Not (Fugees)
2. What’s Going On (Marvin Gaye)
3. I’m On Fire Bruce (Spingsteen)
4. Gimme Shelter (Rolling Stones)
5. Sinnerman (Nina Simone)
6. Touch the Sky (Kanye West)
7. You’d Be So Easy to Love (Frank Sinatra)
8. Think (Aretha Franklin)
9. City of Blinding Lights (U2)
10. Yes We Can (will.i.am)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=815426
(rubriken nya toner i vita huset är inget annat än guld).

det är intressant att se en presidentkandidat för ett av världens mest betydelsefulla länder på den politiska världsarenan har en lista av mer eller mindre helt apolitiska låtar. undrar om McCains val av sjätteplats (good vibrations) har något att göra med de känslor han får då han drömmer om de vibrationer som kommer att kännas i marken, då han vid en seger kommer fortsätta i George Bushs fotspår och bomba länder till demokrati...

Inga kommentarer: